BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 11, 2009

Aktiviti 11: Tugasan 4 : Ulasan Jurnal

Berdasarkan 3 jurnal yang telah dikaji, nyatakan permasalahan yang dilaporkan penulis dan bagaimana untuk mereka melaporkan pernyataan masalah.


JURNAL 1
TAJUK: HELPING STUDENT TO ADD DETAIL AND FLAIR TO THEIR STORIES
PENULIS : POOJA PATEL & LESLIE LAUD.

ABSTRAK
Kajian tindakan ini dilakukan untuk mencari jalan penyelesaian yang efektif bagi 3 orang pelajar yang mengalami masalah dalam penulisan. Penulis telah menggabungkan 2 strategi iaitu strategi pembangunan strategi yang dibangunkan oleh N. BElls (1991b) dan penstrukturan perkataan melalui struktur verbal serta visual. Didapati 2 daripada pelajar ini mengalami peningkatan dalam penulisan mereka.

METHOD

PENGLIBATAN
3 orang pelajar iaitu Kerry, Sabra dan Mali merupakan pelajar gred 7 di sebuah sekolah yang terletak di northtentern United Stated. Ketiga-tiga daripada mereka memasuki program pemulihan selama 55 minit 3 kali seminggu. Aktiviti ini dilakukan dalam bilik resos. Hal ini kerana penulis telah menemubual guru-guru pelajar-pelajar terbabit dan mereka mendapati pelajar-pelajar tersebut menghadapi masalah dalam penulisan berbanding rakan-rakan yang lain.

Kerry
Telah didapati masalah ketidakupayaan pembelajaran bahasa yang mana keupayaannya untuk menjana idea dan menulis adalah lemah.

Sabra
Merupakan pelajar baru dan turut menghadapi masalah ketidakupayaan pembelajaran bahasa . Mengalami kelemahan dalam pengetahuan fonetik dan ini menjejaskan keupayaannya untuk bertutur serta kemahiran mengeja.

Mali
Telah ke sekolah sejak tadika. Namun tidak pernah menjalani ujian diagnosis denagan masalah ketidakupayaan pembelajaran berbahasa. Menghadapi masalah yang sama namun lebih teruk yakni menghadapi masalah mengenalpasti struktur mengeja, mengalami kelemahan dalam kemahiran mengeja dan membaca, penulisannya tidak teratur, mengalami kesukaran dalam menulis.

PROSEDUR
Menggunakan strategi dan berdasarkan SRSD (Harris et al..2006) (1) Membangunkan latar belakang pengetahuan, (2) Membincangkannya (3) Modelkannya (4) Mengingat, (5) Sokongan dan (6) Mempersembahkannya sendiri .

Pada ketika ini pelajar dilatih menggunakan 5W2H iaitu model N. Bells (1991b)untuk membina ayat-ayat dan ianya didapati berkesan meningkatkan literasi pelajar tersebut.

PENILAIAN
Data bagi kajian ini diambil untuk tempoh masa sebelum dan selepas eksperimen. Data ini diambil berdasarkan sampel pre-ujian dan sampel post-ujian. Ini merangkumi 4 kriteria iaitu tatabahasa, kiraan perkataan, bilangan imej dan skor holistik iaitu skala holistik yang diperkenalkan oleh Tindal & Hasbrouck (1991). Data secata kuantitatif juga diambil sebagai sokongan terhadap kajian. Penggunaan data kualitatif iaitu melalui pemerhatian dan perbualan dengan guru-guru juga diambil kira.

KEPUTUSAN
Berlakunya peningkatan untuk 2 orang pelajar walaubagaimanapun seorang pelajar kurang menunjukkan peningkatan.










JURNAL 2
TAJUK: IMPROVING READING COMPREHENSION AND FLUENCE THROUGH THE USE OF GUIDED READING
PENULIS : KARI A. GABL, KRISTI L. KAISER, JULIE K. LONG & JESSICA L. ROEMER

ABSTRAK
Kajian tindakan ini dilakukan untuk program peningkatan kefahaman membaca pelajar dan kelancarannya dengan menggunakan "guided reading". Kajian ini dijalankan ke atas pelajar gred 2 dan 4 di northwest Midwes. Literatur menunjukkan kepelbagaian faktor menyumbang kepada masalah dalam kelancaran bacaan serta markah yang diperolehi dalam kefahaman. Kajian ini dilakukan oleh seorang guru dan beliau berusaha untuk mendedahkan pelajar dalam suasana bacaan yang dibantu dan dipantau guru dalam satu kumpulan kecil pelajar. Akhirnya peningkatan dapat dilihat.

METHOD

PENGLIBATAN
Pelajar gred 2 dan 4 di northwest Midwes terlibat dalam kajian ini.


0 comments: